Doktor Cytryna

Historia, budowa, komfort, czyli zawieszenie hydropneumatyczne w pigułce

Wszyscy kierowcy oraz osoby aspirujące na kierowców wiedzą, czym jest zawieszenie i jaką rolę spełnia w aucie. Jednym z typów jest zawieszenie hydropneumatyczne, które można znaleźć głównie w samochodach osobowych Citroen. Z artykułu dowiecie się, z czego składa się zawieszenie hydropneumatyczne, poznacie jego wady, zalety oraz mechanikę działania.

Wymiana opon Ruda Śląska

Historia, czyli od 1955 roku do czasów aktualnych

Przyglądając się bliżej temu rodzajowi zawieszenia, należy zacząć od początku, czyli jego historii. Pierwsze wzmianki o pracach nad zawieszeniem datuje się na lata 40. XX wieku. Jednak od teorii do praktyki minęło kilkanaście lat. Pierwsze zawieszenie hydropneumatyczne zadebiutowało w 1955 roku. Zostało skonstruowane przez inżynierów marki Citroen. Stało się ono elementem konstrukcji modelu DS. Nowy układ zawieszenia miał być zastosowany już w latach 40., w modelu 2CV,  jednak konstrukcja nie była jeszcze dopracowana. Citroen DS stał się więc przełomem. Był to także pierwszy model, w którym znajdowało się tyle elementów hydrauliki: sterowanie sprzęgłem, układ hamulcowy oraz wspomaganie kierownicy. Później, w latach 60. i 70. ten typ zawieszenia pojawił się także w autach marki Rolls-Royce, Maserati oraz Mercedes.

Kolejnym krokiem milowym był rok 1989 oraz debiut modelu XM, w którym zastosowano hydroactive, czyli drugą generację zawieszenia. Różnica polegała na wprowadzeniu komputera sterującego oraz elektroniki. Czujniki wysyłały do komputera informacje na temat nacisku na pedał przyspieszenia, prędkości kół, ciśnienia w układzie hamulcowym czy wielkości skrętu kierownicy. Taki schemat samochodu zwiększał komfort jazdy. Gwałtowne ruchy zawieszenia w stosunku do nadwozia podczas hamowania, przyspieszania czy nierówności, powodowały usztywnienie auta.

Na początku XXI wieku, bo w 2000 roku przyszła kolej na model C5, zaopatrzony w zawieszenie trzeciej generacji Hydractiv III. Wraz z biegiem lat i rozwojem techniki oraz elektroniki, zwiększyła się szybkość przetwarzania informacji. Samochody były coraz bezpieczniejsze i komfortowe. W modelu C5 wprowadzono także zmiany prześwitu, które były teraz zależne od prędkości auta. Ale o tym, czym w ogóle jest prześwit auta za kilka chwil. Zmiana pozwalała dostosować wydajność samochodu do prędkości. 

Warto wspomnieć także o C5 Hydractive III+, który także zapisał się w historii. Do tej pory w autach stosowany był płyn mineralny LHM, który powodował uszkodzenia układu hydraulicznego, teraz zaczęto używać syntetycznego płynu LDS. 

Zawieszenie hydropneumatyczne

Konstrukcja i budowa zawieszenia hydropneumatycznego – czym jest stały prześwit?

Konstrukcja nie różni się tak bardzo od tradycyjnej. Koła prowadzone są standardowo przez wahacze, są także przymocowane do podwozia tulejami metalowo-gumowymi oraz przy pomocy sworzni do zwrotnic. Znajdziemy tutaj również standardowe łączniki stabilizatora. Podstawową różnicą jest to, że nie ma tu typowych elementów, jak amortyzatory czy sprężyny, które tłumią i utrzymują kontakt kół  z nawierzchnią drogi. W zamian mamy tłoki, które pracują w wąskim cylindrze wypełnionym olejem. Najbardziej charakterystycznym elementem są metalowe sfery, znajdujące się nad kolumnami resorującymi.

Mówiąc prościej – układ składa się z siedmiu elementów zawieszenia. Pierwszym z nich jest olej hydrauliczny. Kolejno: zbiornik płynu wraz z czujnikami poziomu oraz reduktorem ciśnienia. Czwartym elementem jest reduktor ciśnienia. Następnie układu hydropneumatyczny składa się z: pompy oraz sfer hydropneumatycznych, czyli kul wypełnionych płynem hydraulicznym i azotem. 

Przejdźmy do tajemniczego stałego prześwitu auta, czyli odległości podwozia od powierzchni. Była ona stała niezależnie od obciążenia i stylu jazdy kierowcy. W ostatnich wersjach aut, gdzie zastosowano Hydroactive III, wprowadzono innowację. Samochody dostosowywały się do dwóch ustawień. Do prędkości jazdy – przy ponad 110 km/h prześwit obniżał się o 15 mm. Oraz do jakości powierzchni – podczas jazdy po drogach gorszej jakości, zwiększał się o 13 mm. Konstrukcja pozwalała zachować komfort podróżowania.

Zawieszenie hydropneumatyczne warsztat

Jak działa zawieszenie hydropneumatyczne?

Skupmy się na najważniejszych informacjach, aby nie komplikować. Uruchomienie auta, rozpoczyna pracę pompy wysokiego ciśnienia. Pracuje ona szybciej jeśli prześwit ma być większy, a wolniej jeśli mniejszy. Wnętrze akumulatorów ciśnienia, czyli sfer i metalowych kul wypełnia sprężony azot. Specjalna membrana oddziela sprężony gaz od siłownika, który pracuje w oleju mineralnym. Jeśli samochód wjeżdża np. na dziurę – tłok siłownika dotyka poduszki gazowej, a ta z kolei zapewnia tłumienie nierówności.

Wady i zalety 

Największą zaletą konstrukcji zawieszenia jest stabilność pojazdu w różnych, często trudnych warunkach. Kierowcy, którzy mogą pochwalić się autem z zawieszeniem Hydroactive III potwierdzą, że mknie ono niezależnie od podłoża. Przyczynia się do tego również stałe utrzymywanie prześwitu, czyli umiejętność samochodu do utrzymania stałego poziomu, bez względu na obciążenie. Możemy zapakować w nie duży bagaż, a kierowca ani pasażerowie nie zauważą różnicy. Kolejną zaletą jest trwałość – nawet do 300 000 przejechanych kilometrów. Tutaj jednak należy pamiętać o regularnych kontrolach wszystkich części, m.in. amortyzatorów i sprężyn, czy płynu w układzie. Warto zwrócić uwagę także na wycieki płynu i w razie takowego szybko zareagować, by nie dopuścić do uszkodzenia pozostałych elementów składowych.

Wady wynikają z poprzedniego punktu i dotyczą wysokich kosztów potencjalnej naprawy. Dlatego tak istotne są cykliczne wizyty u mechanika oraz zgłaszanie wszelkich niepokojących dźwięków, oraz usterek.

Zawieszenie hydropneumatyczne Citroen

Najlepszy warsztat samochodowy aut marki Citroen 

Najczęstszą przyczyną awarii w tego typu autach jest brak komfortu resorowania, czyli sztywność zawieszenia. Może ona wynikać z braku szczelności wnętrza korektorów lub wysokiego zużycia uszczelnień w cylindrach elementów resorujących. Częstym problemem jest także uszkodzenie przepony elementu sprężystego, który znany jest także pod nazwą: przeponowy akumulator ciśnienia. Niewyłapane i nieskorygowane wcześnie usterki mogą prowadzić do przedwczesnego zużycia pompy oraz uszkodzenia m.in. łożysk.

Istnieje wiele warsztatów, jednak nie w każdym otrzymacie specjalistyczną pomoc dostosowaną do aut marki Citroen. Czynności serwisowe w tym przypadku różnią się od tych wykonywanych w przypadku tradycyjnego zawieszenia. Dobrze więc znaleźć mechanika, który zna się na tzw. Cytrynkach. Jest nim oczywiście Doktor Cytryna, warsztat w Rudzie Śląskiej zajmujący się wszystkimi autami, oraz specjalizujący się w przeglądach oraz kompleksowych naprawach samochodów Citroen. Znajdziecie tu wszystko, czego potrzebuje Wasz pojazd: mechanikę, elektrykę, wulkanizację,  blacharstwo oraz lakiernictwo. To wszystko w jednym warsztacie. Po co tracić cenny czas i pieniądze na wizytę w kilku miejscach?

Warsztat znajduje się na ulicy Magazynowej 16, w Rudzie Śląskiej. W razie pytań lub chęci konsultacji – zachęcamy do kontaktu telefonicznego 690 684 682, mailowego biuro@doktorcytryna.pl lub za pośrednictwem fanpage’a na Facebooku @doktorcytryna.

Mechanik Ruda Śląska